Fortraengte billeder

FORTRÆNGTE BILLEDER

 

Projektet ”Fortrængte billeder ” begyndte i september 2015. Det er 8 motiver, der er gennemarbejdet som monotypi på hvert 9 stokke /stadier. En seriel proces der udmønter sig i 320 værker. Hver monotypi er trykt i 7 til 9 trykgange og hvert motiv er trykt i 40 forskellige varianter. I alt godt 320 forskellige monotypier og mere end 3000 trykgange.

Siden 2001 har det været et projekt for mig at udvide rammen for hvad træsnit kan, det er sket ved at flytte på størrelsen, hvor det største er det Lumumba tryk som Statens Kunstfond købte i 2012.

Et andet fokus har været serier af monotypi, hvor jeg ( meget forsimplet sagt ) går til træsnit, som jeg ville arbejde i et maleri. Jeg ødelægger og bygger op.Eller som surdej hvor man i proces, løbende kan ta nyttefulde resultater fra og ellers kan lade den levende dej vokse og gro.

 

I et maleri maler man over og destruerer, her kan jeg løbende ta del resultater ud fra den eksperimenterende proces.

De ”Fortrængte billeder” er det største projekt jeg har været i. Størrelse / mængden i projektet er en del af eksperimentet. Om man kan bygge et så stort projekt udfra en nøjsomhed i omkostninger. Eller som dogmefilmene udtrykte sig, hvor enkelt og nøjsomt og elementært i sit udtryk, kan dette gøres. Her er Henry Heerup og Arte Povera og den tidlige landart, et par af mine forudsætninger.

 

Motiv i disse billeder er kunsthistorien som begreb og de begrænsninger der ses i den. Derfor beskæftiger jeg mig med fortrængninger. Billed elementer, der ikke optræder i Kunsthistoriens brede vej. Som f.eks det lokale billede, her illustreret med tre smykker, fibula, fra germansk jernalder der er fundet på Stentinget ved Klokkerholm (10 km fra mit værksted).

 

Et andet lokalt billede er en tungerækkende figur, der ses som et kalkmaleri i Dronninglund kirke.

Et femte motiv er en fugl, en fibula fra Germansk Jernalder, der er fundet på Lindholm høje ved Nørresundby.

Og endeligt 2 tatoveringer fra fra Pazaryk fundet i Sibirien. Plus Gustafssons tegning af en tiger, som er et forlæg til en tatovering . I alt 8 motiver der hvert træder frem i 40 forskellige fortolkninger.

 

Herunder ses ophængningen af de mange træsnit i Kunsthallen samt et udvalg af de enkelte motiver i forskellige varitationer.

 

 

 

Gorm Spaabæk - Mere information